Jeroen Maesen (Mamu Architects): “De inrichting van een bedrijfscafetaria spreekt vaak boekdelen”
“We kunnen pas een interieurontwerp op maat maken wanneer de opdrachtgever zijn huiswerk heeft gemaakt.” Cocreatie is het sleutelwoord voor Jeroen Maesen, mede-oprichter van architectenbureau Mamu Architects uit Hasselt. Onze Interieurbezielers hebben intussen al aangenaam kennisgemaakt met Mamu en hun visie op interieurinrichting. In deze blog stellen we hen aan joù voor.
“Interieur en technieken steeds meer verweven”
Als overkoepelend architectenbureau met een eigen interieurteam is de wisselwerking tussen binnen- en buitenarchitectuur een vanzelfsprekende zaak bij Mamu architects. “Toch durven bepaalde architecten nog neer te kijken op interieurarchitectuur, terwijl dit net een heel complexe stiel is. Nog meer dan een architectuurproject in de brede zin, is het interieur een verlengstuk van de identiteit van de opdrachtgever. Of het nu om een woning, een verzekeringskantoor of een logistiek bedrijf gaat.”
“En dan hebben we het nog niet gehad over het technische aspect. Er kruipen almaar meer technische voorzieningen in onze gebouwen. Om die allemaal op een esthetisch kwalitatieve manier weg te werken, heb je specifieke vakkennis nodig. En natuurlijk de bijkomende expertise van een sterke interieurbouwer met zin voor strakke coördinatie.”
“Hoe wandelt de persoon het project buiten?”
Waar hechten Jeroen en zijn team zelf heel veel belang aan binnen een interieur? “Een interieurproject moet altijd pragmatiek en organisatie uitstralen. Een natuurlijke flow die een sterke beleving opwekt. Zonder dat alles creëer je net conflictsituaties en dat leidt tot negatieve ervaringen.”
“We stellen altijd de vraag: met welk gevoel moet een persoon weer naar buiten wandelen? Om tot dat antwoord te komen, verwachten we een heel nauwe wisselwerking met de klant. Ook zij moeten hun huiswerk maken vooraf. Wij willen altijd cocreëren. Daarna is het aan ons om al die input ruimtelijk te vertalen.”
“Hierbij maken we gebruik van al onze opgedane ervaringen, ongeacht de sector. Waarom zou een bepaald interieurconcept dat we toepasten in een hotel bijvoorbeeld niet werken binnen een harde bedrijfsomgeving? Idem voor een warenhuis en een apotheek. Die cross-overaanpak leidt vaak tot verrassend verfrissende ideeën en realisaties.”
360° duurzaamheid
“Intern hebben we de afspraak gemaakt dat élk van onze toekomstige projecten zo goed mogelijk een 360° duurzaamheid moet benaderen. Duurzaamheid die veel breder gaat dan louter en alleen de technieken: welke impact heeft het interieur op het leven van de gebruikers, draagt het op een positieve manier bij tot het personeelsverloop, is het interieur eenvoudig aanpasbaar, komen de producten voldoende tot hun recht…?”
“Een nieuw interieur is natuurlijk ook een financieel gegeven. Een sterk concept moet zichzelf terugverdienen, maar ook veel meer dan dat. Als ons werk bijdraagt tot omzetstijging, toename in klanten, nieuwe aanwervingen en tevreden werknemers, dan weten we dat we meewerkten aan een groei op de lange termijn.”
“Neem nu een cafetaria binnen een bedrijf. Wat ons betreft, moet zo’n ruimte helemaal weerspiegelen hoe sterk dat bedrijf op zijn werknemers rekent. We merken dat opdrachtgevers almaar meer bereid zijn om hier mee over na te denken. Het maakt mee deel uit van modern ondernemerschap. Dat geldt niet meer alleen voor branches zoals de IT-sector, waar de war on talent enorm hard woedt. De impact van een duurzame werkomgeving op het individu krijgt terecht veel meer aandacht vandaag.”
“Vertrouwen kunnen leggen in de interieurbouwer”
“Een omgeving waar al deze grote uitdagingen tegenwoordig samenkomen, is de inrichting van apotheekgebouwen. Vele moderne apotheken evolueren vandaag richting een klein warenhuis of een boetiek. We besteden veel meer aandacht aan de ideale zonering, aan de veelzijdigheid van het gebruikte meubilair, aan de integratie van moderne technologieën zoals robotsystemen en productdisplays…”
“Bovendien is apotheekmeubilair zo enorm specifiek, dat je niet kan zonder een interieurbouwer die over de kennis en expertise bezit om alles mooi op maat te maken en naadloos te integreren in het geheel. We zijn dan ook heel tevreden dat we ons vertrouwen in Vandebroek konden leggen voor de realisatie van apotheek Karolien in Tongeren.”
“Wij kunnen als interieurarchitect bijvoorbeeld wel eik fineer voorstellen aan onze klant. Maar geen enkel exemplaar is identiek. Zijn er jaarringen, knoesten of net een lijnenspel zichtbaar na het verzagen? En hoe vertalen we ons ontwerp uiteindelijk in de benodigde technische tekeningen? Een ervaren groep vakmensen zoals Vandebroek vulde ons hier heel sterk aan. Met een resultaat waar zowel de klant als wijzelf van glunderden.”
Wat is jouw volgende interieurproject?
Samen met Jeroen Maesen en zijn Mamu-team hebben we een uniek verhaal mogen schrijven. Ben je als (interieur)architect zelf op zoek naar een interieurbouwer die jouw ontwerpen – hoe complex ook – op de gevraagde manier weet te vertalen naar je klant? Contacteer ons en leer onze Interieurbezielers beter kennen. En neem alvast een kijkje naar onze vurige realisaties.
Project in de steigers?
Heb je een interessant project in het vooruitzicht waar wij onze interieurbezielers wel eens op los mogen laten? Vertel ons jouw verhaal of stuur ons je prijsvraag door.